Jak SEO i UX wspólnie budują sukces strony internetowej?

Jak SEO i UX wspólnie budują sukces strony internetowej?
Co jest ważniejsze dla sukcesu Twojej strony: to, jak duży ruch sprowadzasz na nią z Google czy to, ile z tych wejść trwa dłużej niż kilkanaście sekund? Odpowiedź jest prosta: jedno bez drugiego nie ma racji bytu. I dokładnie tak samo jest z działaniami SEO oraz projektowaniem UX. Przeczytaj, w jaki sposób się uzupełniają!
SEO i UX – dwa procesy, jeden cel
Tak naprawdę każda strona internetowa ma ten sam cel biznesowy – i jest nim konwersja. W przypadku sklepów czy stron firmowych jest to oczywiste… ale nawet jeśli wyobrazisz sobie witrynę dowolnej organizacji non-profit, jej celem też będzie skłonienie użytkownika do podjęcia jakiegoś działania. Czyli znów, konwersja.
Zarówno pozycjonowanie stron, jak i UX design też służą osiąganiu jak najwyższych współczynników konwersji, tyle że na różnych etapach. Działania SEO budują widoczność w wyszukiwarkach i sprowadzają na Twoją witrynę ruch organiczny. Przemyślany UX pomaga tych użytkowników zatrzymać na dłużej i prowadzi ich przez kolejne punkty na stronie… aż do podjęcia pożądanego działania.
Mówiąc inaczej: nikt nie doceni nawet najlepiej zaprojektowanej witryny, jeśli sama strona pozostanie ukryta na odległych stronach wyników wyszukiwania. I odwrotnie; wielotysięczny ruch z Google nie przełoży się na zyski, jeśli większość odwiedzających i tak odbije się od strony przez uciążliwy, nieintuicyjny interfejs, albo niejasną strukturę informacji.
Jak UX wpływa na pozycjonowanie?
Warto zwrócić jednak uwagę na to, że UX oraz pozycjonowanie nie tylko się uzupełniają, ale też mają na siebie wpływ – i to spory.
Po pierwsze: algorytmy Google przywiązują (już od lat) dużą wagę do tego, jakie doświadczenie oferuje strona użytkownikowi. To, czy strona będzie mieć w ogóle szansę trafić do TOP 10 zależy nie tylko od jakości treści i wplatanych w nie słów kluczowych, ale też od tego:
- ile czasu użytkownicy średnio spędzają na stronie – to tzw. dwell time; z zasady dłuższy czas sesji świadczy o tym, że strona jest na tyle dobrze zaprojektowana, że potrafi utrzymać przy sobie użytkownika (choć w niektórych przypadkach zbyt długi dwell time może być też objawem technicznych lub UXowych problemów);
- ile podstron odwiedzają po wejściu na witrynę – im więcej, tym lepiej; to jasny sygnał, że strona jest angażująca i nie ma większych projektowych mankamentów;
- jak wiele interakcji podejmują podczas jednej sesji – jak wyżej;
- jaki odsetek odwiedzających odbija się od strony bez żadnej interakcji – wysoki bounce rate może być z kolei sygnałem, że strona nie jest w stanie przekonać użytkownika do działania, nawet jeśli dostarcza mu wartościowych informacji.
Razem stanowią cenną wskazówkę dla algorytmu Google co do tego, jakie mogą być doświadczenia użytkowników z daną stroną. A wiadomo, że algorytm uważa je dziś za jeden z najważniejszych czynników rankingowych; bardzo ciekawe badanie na temat tego, jak poszczególne czynniki korelują z pozycją strony przeprowadziła kilka lat temu firma Semrush, czyli twórcy jednego z największych pakietów narzędzi dla specjalistów SEO.
Zdj 1. Czynniki o najsilniejszej korelacji z pozycją stroną w SERPach.
Źródło: raport Ranking Factors Semrush Study 2.0
Wyniki wskazują jasno, że czynniki UXowe, takie jak bounce rate czy czas sesji są bardzo silnie powiązane z oceną strony przez algorytm; przynajmniej na podobnym poziomie co, na przykład, jakość profilu linków. Inna sprawa, że o znaczeniu doświadczeń użytkownika w rankingu dużo i często mówi też samo Google.
SXO, czyli połączenie dwóch światów
Dlatego też trudno się dziwić, że dużą popularność w branży zyskała koncepcja SXO – Search Experience Optimization. Jest to nieco inne podejście do pozycjonowania, które łączy tradycyjne SEO z działaniami mającymi na celu poprawę doświadczeń podczas wizyty na stronie.
SXO stawia na pierwszym miejscu użytkownika – i idzie tym samym w ślady algorytmów Google, których głównym celem ma być właśnie zapewnienie użytkownikom jak najlepszego, przyjaznego mu doświadczenia.
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zajrzyj na stronę Semcore – jednej z pierwszych w Polsce agencji, która połączyła SEO oraz UX w ramach strategii SXO i przekonaj się, jakie osiąga dzięki temu rezultaty.